Väljarna försvinner i solen

”Nej, jag tror inte att vi kan införa svensk moms i Thailand”, sa jag till Per Schlingmann.

Han kom in på mitt rum tidigt i morse och viftade med en DN: ”Se här, BS, Thailandsresorna tar kål på vår väljarbas. Det är samma sak som under tsunamin – på Östermalm och Djursholm, där vi ändå inte kan öka våra marknadsandelar, åker ingen till Thailand, utan till Mauritius eller St Tropez, men i Stockholms villaförorter som Täby och Bromma drabbades vi hårt genom att potentiella väljare spolades bort.”

Jag undrade varför detta fick honom så uppjagad idag. ”Det händer ju igen! Vår väljarbas håller på att dö i cancer. Att såssarnas väljare består av lågutbildade kvinnor som står och röker ihjäl sig vid vårdhemmens bakdörrar har vi vetat länge, men att den urbana medelklassens Thailandsresor var så dödliga hade jag inte räknat in i våra valprognoser. Kan vi beskatta bort detta på något sätt?”

Jag trodde inte att höjda skatter skulle göra oss mer populära hos medelklassen och föreslog i stället: ”Turistnäringen – den går allt bättre, men kan behöva draghjälp. Kanske är det dags för en stor kampanj för Gotland? Fårö. Där kan våra väljare från Täby semestra. Vi kan göra om Ingemar Bergmans hus till ett movie-land där ungarna kan få spela GTA IV.”

Schlinge stod still ett par sekunder och betraktade mig, sa sedan: ”BS, det är genialiskt. Fårö – där skall vi samla dem. En kommunikationskampanj istället för pålagor, varför tänkte jag inte på det?” och försvann ut i korridoren.

Jag hann aldrig säga att jag trodde Marstrand skulle vara ännu bättre – där har de götteborsväder, dvs det regnar jämnt och risken för malignt melanom är minimal.

Kommentera

