Sverigemötet

Den här helgen är det härligt att vara moderat, förlåt Ny Moderat! Jag bloggar live från Sverigemötet i Örebro. Idag är det talet med Anders Borg som blir huvudpunkt. Och så alla möten med trevliga moderater från hela landet förstås. Det är den verkliga behållningen. Inget går upp mot ett möte med gräsrötter för oss på partihögerkvarteret.

Jag ville resa miljövänligt så jag tog min Segway hit till Örebro – vilket hade den negativa följden att jag var tvungen att vänta i flera timmar på kollegorna från Schönfeldts gränd, vilka åkte med SJ. Men inget ont som inte har något gott med sig: Jag kunde använda tiden till att boka om Sofia Arkelsten till en stuga på Gustavsviks Camping. Jag var sent ute med min bokning och det finns inte en ledig hotellsäng i Örebro den här helgen – men nu kunde jag ta över Fias svit på Stora Hotellet.

Jag har åkt upp till vänsterbloggarnas bloggrum på plan 6 i Conventum. Det brukar ligga öde, jag tänkte slå mig ner för att i lugn och ro lyssna till Fredriks tal igen – på MP3-filen som jag laddat ner från vår hemsida. Bloggrummet var dock inte helt öde – jag fann Carl Bildt här som bloggar/twittrar/chattar/mejlar för brinnande livet.

”Hej Calle, jag är förvånad att se dig här, du är ju knappast vänsterbloggare”. Han tittade upp och gav mig ett överseende leende ”VänsterRR och vänsteRR – det är vid sådana här sammankomster som det framgår med all önskvärd tydlighet att jag befinner mig i opposition mot hela RRegeringen. Vad gör du själv här?”

Jag förklarade varför jag åkt upp och han svarade: ”Ett skäl så gott som något. Själv har jag för avsikt att gömma mig från den där odrägligt självsäkre och arrogante Borg som skall tala idag. I stället tänker jag blogga, för att ge den här närkingska hålan en fläkt av vad som händer ute i den stoRRa världen”

”Jag har inte läst talet – vad tror du han skall säga?”, frågar jag. ”Det toRRde väl vara uppenbart för alla och envar: de globala utmaningar som Sverige möter – och hur dessa skall hanteras med hjälp av stabila statsfinanser. Jag räknar även med att han sågar Löfvens jobbpolitik”, svarar Calle.

”Så du vill inte följa med ner och lyssna på Anders tal om en stund?” undrar jag.

”Carl-Fredrik, sådana här sammankomster är bara till för att övertyga de redan frälsta – att skapa sammanhållning i partiorganisationen. Jag är redan övertygad moderat, både gammal och ny, och skulle självfallet mycket hellre sitta på ett flyg på väg till Mazar-e Sharif”

Jag slår mig ner. Det är en timme kvar till Anders skall tala, jag hinner lyssna igenom Fredriks tal på iPhonen.

One Response to Sverigemötet

  1. Karin says:

    Calle fortsätter ju med sina antisemitiska utspel i Örebro! Nu inför studenter på UF Örebro! Trots att Ahlmark har talat om för honom att han är obildad och okunnig! Kan ni inte tygla honom? 😉

    [quote]Under frågestunden väcktes en publikfråga om den svenska vapenexporten och vapenfabriken i Saudiarabien. Bildt berättade om den svenska regeringens resonemang, som enligt Bildt bygger på analyser kring användning och risk att att civila drabbas snarare än landets demokratiska och politiska status, och [B]frågade publiken om det skulle vara mer lämpligt att sälja artillerisystem till demokratin Israel än radarsystem till Saudiarabien.[/b][/quote]
    http://www.uforebro.se/archives/1978

Kommentera

