PI-dagen

Sofia Arkelsten ringde sent i går kväll och sa: ”Du har väl inte glömt att det är π-dagen i morgon”.

Jag satt framför brasan i fåtöljen vid den öppna spisen och var mitt inne i läsningen av Bastiat på originalspråk och förstod därför först inte vad hon syftade på. Dagen berör väl ingen annan än alla de statsvetare som ägnar sig åt den politiska cirkelns kvadratur.

”Björklund insisterar på att regeringen uppmärksammar π-dagen”, förklarade Fia, ”som en del i att sätta fokus på naturvetenskap och matematik. Min tanke är att vi hyllar π genom att denna dag INTE gå runt i cirklar”.

”Inte gå runt i cirklar? Hur skulle det gå till i en politisk miljö?”, invände jag frågande.

”BS, du måste lära dig att släppa taget. Då far man ut i tangentens riktning”.

”Jaha, tangentens riktning. Var hamnar man då?”, undrade jag.

”I opposition”, svarade Fia, ”vilket just nu känns som om det skulle vara ganska skönt”.

Kommentera

