Astrazeneca – en handlingsplan

Som vanligt finns inga kaffemuggar i Frejasalen på moderaternas riksdagskansli. Per Schlingmann har kallat till ett frukostmöte, men än så länge har vi bara fått varsin torr ciabata som Schlinge handlat med sig från något fik på Drottninggatan. Han har bett Annie Lööf komma för att diskutera regeringens handlingsplan för Astrazeneca.

”Glöm kaffet”, säger Per. ”Det här är inget frukostmöte, utan ett ciabatamöte. Annie, du vet mycket väl att Fredrik inte vill lägga sig i de ansvarsområden som faller under alliansens partioider. Men näringsministern måste agera när det gäller Astrazeneca och nedläggningen i Södertälje. Vad anser du själv – vad finns det som du och Näringsdepartementet skulle kunna göra?”.

”Jag känner mig trygg i vår utökande satsning på inkubatorer från 50 till 85 miljoner ”, svarar Annie.

”Utmärkt”, säger Schlinge, ”Hur ser nästa steg ut – vad kan vi kommunicera till media?”.

”Sverige behöver fler idéer som går från idéstadiet till företag och jobb”, säger Annie leende.

”Visst, men vad vill du som näringsminister att regeringen skall göra nu?”, frågar Per.

”Jag vill som näringsminister vara offensiv”, svarar Annie målmedvetet.

”Jo, men vad skall vi konkret göra åt Astrazeneca? Hur ser handlingsplanen ut?”, insisterar Schlinge.

”Jag vill se fler åtgärder för att Sverige skall leda innovationsligorna. Sverige är nummer ett – det skall vi vara om fem år också. Eller om det var så att vi är nummer fem och skall vara det om ett år också”.

Per går bort mot kaffemaskinen vid pentryt och suckar. Han har hittat en smutsig mugg på bänken som han diskar ur.

Annonser

2 Responses to Astrazeneca – en handlingsplan

  1. Louis Cypher says:

    Vi får inte drabbas av panik nu, bara för att opinionssiffrorna börjat stiga för såssarna. Tiden är förbi för Näringslivspolitiska Satsningar och Handlingsplaner – det är såssigt!

    Problemet med Astra Zenecas situation är av kommunikativ natur. Det behövs bara en rejäl PR- och reklamkampanj för att få upp efterfrågan, så kan uppfinnarfabriken tuffa igång igen.

    Jag och mitt team av planners, creative directors, copywriters och art directors har suttit den senaste veckan och pysslat med precis det här. Vi har kommit fram till två intressanta spår, som vi skulle vilja komma förbi och presentera senare i veckan:

    1. ”Ett piller om dagen är bra för magen!” // Astra Zeneca

    2. ”Mår du inte lite dåligt ändå..?” // Astra Zeneca

    Torsdag 13.30, hur ser det ut?

  2. Skitbra!
    Hur länge ska vi höra politker tala ENBARt som marknadsförare av sig själva.
    Vi duktiga, offensiva, blaha,blaha. Kaffet var säkert också offesivt. Något man kunde ”känna sig trygg med”. Tjing!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: