Fredrik ringer på

Klockan är 06:50, när det ringer på dörren till min våning vid Odenplan. Det var Fredrik – med en stor svart sopsäck fylld med kläder samt en kudde i famnen.

”Hej. Vad gör du här? Jag menar hur kom du in, porten har ju kodlås?”, frågar jag överraskat.

”Var inte löjligt nu BS, jag har SÄPO med mig, de har egna koder till samtliga Stockholms portar”, svarar Fredrik. ”Jag tänkte fråga om jag kunde lägga mina saker här”.

”Ja jo, jovisst, men vad skall du med kudden till?”, säger jag frågande.

”Det är min favoritkudde. Jag sover så dåligt utan den”, svarar han.

”Sover? Tänker du sova här?”

”Bara några dagar”, säger han överslätande, ”Filippa säger att det är bättre för barnen om hon bor kvar i Sagerska”.

”jaha, OK då. Men då får du fylla och tömma så länge du bor här”, säger jag och flyttar mig så att Fredrik kommer in.

”Självfallet”, svarar han och försvinner in i matsalen. ”Var har du gästrummet?” är det sista jag hör honom säga innan jag går ut i köket för att ordna dagens första latte.

2 Responses to Fredrik ringer på

  1. Louis Cypher says:

    Av Schlingans alla fantastiska PR-trick under åren, måste det här ändå anses vara Mästerstycket. Bilden av Reinfeldt som ”en vanlig man” är nu komplett. Han åker på chartersemester, han fredagsmyser med tacos och han skiljer sig som vilken svennebanan som helst! Blir spännande att se om återföreningen kommer strax före eller strax efter valsegern 2014… jag har svårt att avgöra vad som är bäst, rent strategiskt. Vad säger Schlingan, BS?

  2. Pingback: Fredrik vid mitt köksbord « Carl-Fredrik – insikter från Schönfeldts gränd

Kommentera

