Vänstern – den nya

Jag hade just satt mig ner på café Kladdkakan med en stor latte när Per Schlingmann ringde.

”Var tusan är du BS, jag har en idé som jag vill bolla med dig”, inledde han. Tydligen stod han i mitt tomma rum på partihögerkvareteret.

”Jag är på Rosenbad, det tar nog någon timme”, svarade jag.

”Jag är bekymrad över socialdemokraternas återhämtning i opinionen”, fortsatte Per. ”Det var visserligen väntat efter Juholts avgång, men jag känner ändå att vi borde göra något. I Danmark har högern, dvs Venstre, blivit större än hela vänsterblocket tillsammans. Såssarna är nere på 18,5 procent. Tänk dig det, BS, 18,5 procent!”.

”Det finns mycket vi kan göra för att bromsa såssarna även i Sverige. Vi kan till exempel visa på de positiva effekter regeringens politik haft för sysselsättningen och svenskt näringsliv”, kommenterade jag.

”Svenskt Näringsliv? Nej, de är ett särintresse vi skall hålla på armslängds avstånd. Vad vi skall göra är naturligtvis byta namn till Vänstern. Ut med det Nya Arbetarpartiet – in med Vänstern!”

”Du tror inte att väljarna genomskådar ett sådant trick?”, sa jag frågande.

”Jovisst, men vid det laget byter vi namn till Nya Vänstern”, invände Per. ”När kan vi träffas för att diskutera vidare?”.

”Oj, nu kommer visst Fredrik”, sa jag och avslutade snabbt samtalet.

Kommentera

