Vi älskar bögar

"Vi moderater älskar inte bara människor - vi älskar bögar också", säger Per Schlingmann innerligt.

Jag befinner mig på partihögerkvarteret, där det pågår förbundsstämma i Öppna Moderater – vårt nätverk för HBT-personer.

Jag känner att vi moderater inte gjort tillräckligt för jämlikhet och att HBT-personer skall slippa diskrimineras – och har därför bett Per Schlingmann komma förbi för att visa partiets engagemang i frågan och säga några ord vid stämmans öppnande.

”Jag kommer gärna”, hade Per sagt, ”Det passar bra, för jag har en helt ny idé som jag vill diskutera med dig BS”.

Per har nyss välkomnat alla de Öppna Moderaterna – genom att sträcka ut armarna i en välkomnande gest och säga: ”Vi moderater älskar inte bara människor – vi älskar bögar också. Här i moderaterna kan ni känna er välkomna!”. Efteråt gick vi ner i det lilla krypin som finns en halvtrappa ner vid Stora praktsalen för att diskutera.

”Jag svär BS, det var en man som nöp mig i baken”, sa Per bestört. ”Tror du att han var tänd på mig?”

Jag orkade inte förklara för Per att mannen nog bara såg det som oemotståndligt att få retas med honom – och ledde därför in samtalet på den nya idé han nämnt i telefon.

”Jo, vi Nya Moderater måste hela tiden förnya oss”, inledde han. ”Vi måste följa med trenderna i den urbana medelklassen världen över”.

Medelklassen världen över utgör inte våra väljare, invände jag.

”Du förstår vad jag menar”, svarade Per irriterad över att ha blivit avbruten. ”Den senaste trenden är pop-up. Överallt dyker det upp pop-up restauranger, pop-up hotell, pop-up spritbutiker ur en baklucka utanför barnens skola i Nacka. Ja, du förstår”.

Visst känner jag till trenden, men jag såg inte riktigt såg kopplingen till moderaterna.

”Såssarna har försökt slå mynt av trenden genom en pop-up Partiledare – som dyker upp, finns i några månader för att sedan försvinna”, fortsatte han, ”men jag har kommit på hur vi moderater skall kunna använda oss av detta för att attrahera den lättflyktiga mittenväljaren: Något år före valet börjar vi starta pop-up partier”.

”Pop-up partier?”, sa jag frågande.

”Javisst, något parti som lovar stockholmarna t-bana, höjd a-kassa, men sänkta skatter. Ett annat som utlovar spårvagn, mer kultur, bibehållen välfärd – och sänkta skatter. Vi bör även ha ett värdekonservativt parti så att dessa röster inte går förlorade när KD åker ur riksdagen”.

”Jaha, vad gör vi efter valet då?”

”Enkelt”, svarade Per, ”då är partierna som bortblåsta, gått upp i rök. Ingen kan ställas till svars för den ohållbara politik de gick till val på. Deras riksdagsledamöter för vi över till den moderata riksdagsgruppen”.

”Tänk på saken”, ropade Per efter mig när jag försvann upp för trappan.

One Response to Vi älskar bögar

  1. Louis Cypher says:

    Kasta in ett genus-orienterat pop-up parti också, med krav på genusrevision på allt ifrån budgetarbete till arkitektur. Då kommer inte Stockholmssåssarna få ens de stackars rösterna. Hahaha.

Kommentera

