Privatiseringarna och såsseriet

Jag kom tidigt till partihögerkvarteret i dag, Madeleine ringde och berättade att någon av medarbetarna har klottrat på alla de affischer med texten ”Vi älskar människor” som vi satte upp på kansliet igår – genom att skriva dit ”inte som centerpartister, som älskar med djur”. Ett olämpligt tilltag, i alla fall idag när det centerpartistiska miljö- och skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson skall komma hit – annars hade de väl kunnat få hållas. Jag bad Madeleine ta ner affischerna. Tur nog har vi 5,000 till liggande i förrådet.

Strax före kl 8 kom Sofia – men hon muttrade bara vresigt och försvann. Vi skall strax diskutera hur vi skall bemöta sossarnas oseriösa attacker på överlåtelsepriserna vid privatiseringen av primärvården i Stockholm – jag har beställt chokladbollar från café Kladdkakan, vi får se om det får henne på bättre humör.

Sossarna tror sig ha fått ett politiskt slagträ med Serafen, men sosseriet förstår sig inte på hur en marknad fungerar. Nu för de oljud med gälla röster och frågar hur mycket ägarna till Serafen betalat till den moderata kampanjkassan, vilket visar hur lite de förstår. Företagarna, de står på vår sida, de är alla moderater, (Om de inte är lantisar, då är de centerpartister). De har naturligtvis ingen anledning att betala oss – vår politik går ut på att skapa en marknad och då är privatiseringen viktig. Efter det sköter allt sig själv – det hade sossarna vetat om de haft högskoleutbildning och läst Adam Smith och Milton Berle.

Det finns faktiskt något som heter den osynliga handen, vilken är särskilt verksam på välfärdsmarknader världen över, där kunderna består av tre grupper: Patienten, den som betalar samt den medicinska professionen.

 

Annonser

3 Responses to Privatiseringarna och såsseriet

  1. Louis Cypher says:

    Den nya sloganen är verkligen lyckad. Den kommunicerar glasklart vad Nya Moderaterna står för, i stark kontrast till de människohatande, Gulag-längtande Såssarna. Bra jobbat, där!

    Tag-linen ”Vi älskar människor” känns dessutom ytterst campaignable. Den går att utveckla och variera i det oändliga: ”Vi älskar semlor” på Fettisdagen, ”Vi älskar Ägg” till Påsk, Vi älskar Sill och Nubbe” på Midsommar. Brilliant.

    Med tiden kommer vårt parti vara top-of-mind så fort väljarna läser, hör, ser och/eller utför ordet ”Älskar”. Vare sig man bläddrar i kärleksromaner, är på bröllopsfest, kollar en P-rulle eller genomför ett samlag, kommer vårt varumärke att lysa i eldskrift innanför ögonlocken: Nya Moderaterna!

    Ars Amandi Moderatis!

  2. Ernst says:

    ”Sida vid sida med folket vi älskar” blir en spänstig kompromiss mellan det triviala ”Vi älskar människor” och det högtravande ”Jag går sida vid sida med folket vars förtroende jag bär”.

  3. Hilarious! Jag hoppas att du har assistans i detta ditt bloggande, vi vill ju inte att du ska bli utsliten ;)!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: